Het 60 meter lange binnenschip dat op 13 november na een aanvaring zonk in het Albertkanaal ter hoogte van spoorbrug Lierseweg LU veroorzaakt toch verontreiniging van het kanaalwater.

Dat zegt drinkwatermaatschappij Water-link, dat wegens oplopende ammoniumwaarden preventief gestopt is met waterafname in het nabije Ranst.

In het andere productiecentrum van Water-link in Rumst zijn de zuiveringsinstallaties volgens de maatschappij wel perfect in staat om het kanaalwater drinkbaar te maken.

Het gezonken binnenschip bevat een lading van zowat 1.000 ton kunstmest, maar omdat er geen lek werd vastgesteld in het ruim leek het er aanvankelijk op dat er nauwelijks een impact was op het kanaalwater.

Toen enkele dagen later de ammoniumwaarden toch gradueel opliepen, besloot Water-link om voor de drinkwaterproductie in het productiecentrum in Ranst tijdelijk over te schakelen op interne ruwwaterreserves.

"Die zijn voldoende groot om ook de komende dagen voor bevoorrading te zorgen", zegt André Gantman, voorzitter van Water-link. "In Rumst zijn de zuiveringsinstallaties dan weer wél voldoende performant om het water te zuiveren. We volgen de situatie ook continu op."

Vanaf vrijdag wordt de lading kunstmest uit het schip verwijderd. Dat kan volgens Water-link geur- en smaakwijzigingen veroorzaken in hun leveringsgebied, maar het water blijft dus wel gewoon drinkbaar.

"Het in het water opgeloste ammonium wordt geneutraliseerd door 'javellisering', er is dus geen probleem voor de volksgezondheid maar we willen de mensen toch verwittigen zodat ze weten waar die eventuele geur- en smaakverandering vandaan komt", aldus Gantman.

Wanneer de lading uit het schip verwijderd is, kan ook het schip zelf in de loop van volgende week worden geborgen. (belga) - foto Johan Temmerman/ Nnieuws.

Update :

Lading kunstmest wordt uit gezonken schip gezogen

Vrijdagochtend is de berging begonnen van het schip. Eerst moet de lading kunstmest uit het schip verwijderd worden. Dat wordt er niet uitgeschept, zoals eerder gepland, maar wel uitgezogen. Dat is makkelijker omdat het mest vaster geworden is.

Bovendien is het ook sneller. Verwacht wordt dat het schip zondag op het droge kan getild worden. Als alles volgens plan verloopt, is de vaargeul tegen begin volgende week weer volledig vrij. De berging kost zo'n €227.000.

Vandaag zullen duikers ook nog spanbanden onder het schip door plaatsen. Zondag zou dan het schip uit het water kunnen worden gehesen. (VW)